Pociągiem do Katalonii – krótko o budowie i remontach torów kolejowych

Obecnie możemy dojechać pociągiem do Barcelony jedynie przez połączenia międzynarodowe. Niestety wiąże się to z przesiadkami. Możemy wyjechać z większych miast wojewódzkich. Jednak koszt biletu związany jest z zagraniczną obsługą linii kolejowych, więc znacznie drożej wychodzi niż np. wycieczka naszym polskim przewoźnikiem autokarowym. Marzeniem byłoby wielu, zwłaszcza rowerzystów, czy narciarzy możliwość podróży bezpośredniej, jednak obecnie, jeśli chodzi o zagranicę, na razie projekty budowlane kolei ukierunkowane są na Czechy i związane z transportem węgla.

Tory (pixabay.com)

Remonty i budowy torów kolejowych

Remont i rozbudowa trakcji wiąże się z ogromnymi nakładami finansowymi z racji kosztów nie tylko odpowiedniego sprzętu, ale również drogich materiałów. Projekty infrastruktury kolejowej na jedną trasę sięga kosztów ok. kilku milionów złotych. Najczęściej modernizację i rozbudowę dokonuje się w przetargach związanych z projektami rządowymi i samorządowymi, w których budowa torów kolejowych może być dokonywana przez certyfikowane firmy. Nie ma ich wiele na rynku, zazwyczaj zawiązywały się w regionach przemysłowych, w której kolej była jednym z głównych miejsc zatrudnienia. Przykładem może tu być Trzebinia i pobliski Chrzanów z pierwszą Fabryką Lokomotyw w Polsce, założoną już w 1919 roku. W 2009 roku prywatyzacja firmy, podział na spółki oraz wysprzedanie, doprowadziło w konsekwencji do upadłości, ogłoszonej przez Sąd w Krakowie w 2013 roku, co pozostawiło wielu fachowców bez pracy.

Obecnie

Dobre projekty infrastrukturalne, przewidziane w najbliższym budżecie dają szansę przedsiębiorstwom lokalnym, utworzonym z fachowców z firm upadłościowych. W dodatku istnieją próby przywrócenia zakładu lokomotyw w Chrzanowie, jednak wiąże się to z dużymi nakładami finansowymi. Osoby z otoczenia firmy mówiły, iż wystarczyłaby wtedy jedynie modernizacja zakładu, a Fablok byłby w stanie wyprodukować lepszej jakości lokomotywy niż te, które kupowano za kosmiczne sumy. Miejmy nadzieję, że projekty rządowe pozwolą na nowo odbudować naszą infrastrukturę, a tym samym cały rynek kolejowy i jego gałęzie przemysłu. Jest co robić, zważywszy, że większość trakcji nie spełnia warunków bezpieczeństwa i kryteriów dostosowania do nowych lokomotyw i ich prędkości. A, może uda się w przyszłości uruchomić bardzo długie trasy bezpośrednie do Austrii, czy nawet do Barcelony.

Tagged with:     , , ,

Informacje o użytkowniku


Warto zobaczyć również następujące wpisy

Dodaj swój komentarz do tego wpisu

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany *


+ 4 = 7